fbpx

Artikelen

3 super tips om jouw (werk)energie een boost te geven

door sep 24, 2020Blog0 Reacties

Zuchtend en kreunend plof ik neer op de bank.
Wat een dag zeg, drááma

Zeurende klanten en collega’s, chagrijnige leidinggevende, continue achter de feiten aanlopend..
Ik begon al met -1 achterstand vanochtend want ik had ook al zo’n rotnacht: piekeren, malen, woelen en wel 10x van die lijstjes in m’n hoofd gemaakt. Pfff

Mij krijgen ze niet meer van die bank af vanavond. Ik ben er helemaal klaar mee!

Het is 1 van de praktijkvoorbeelden waarmee Mariska* bij mij komt aanzetten. Ze werkt pas een half jaar bij haar nieuwe werkgever en kampt met algehele malaise zoals ze dit noemt. Haar energie is ver te zoeken en ze voelt zich lamlendig, onbegrepen en teleurgesteld. Ze zegt ‘waarom heb ik zo’n stomme keuze  gemaakt om te kiezen voor dit bedrijf, waarom heb ik niet wat beter opgelet’.

(* niet haar eigen naam en ook de situatie is ietwat gefingeerd omwille van de privacy)

Herken je dat? Zo weinig (werk)energie zodat je t gevoel krijgt dat je in een negatieve spiraal terechtkomt? Je ziet het gebeuren maar juist omdat je zo weinig energie hebt, lukt het je niet om het tij te keren.

Er zijn allerlei andere aanleidingen waardoor je energielevel flink kan dalen, bijvoorbeeld:

  • Te lang te routinematig werk doen waarbij je niet meer wordt uitgedaagd.
  • Of juist als je in de gevarenzone voor een burn-out terechtkomt.
  • Een ellelange zoektocht naar een toffe baan, waarin je heel vaak nee te horen krijgt.
  • Het gevoel dat werkelijk iedereen over je grenzen heen gaat.

De aanleiding maakt niet uit..

De aanleiding voor je chronische energieverlies maakt voor de tips die ik je ga geven niet uit. Dus als jouw energielevel een boost kan krijgen lees dan vooral verder.

Tip 1
Schei ermee uit om je continue in een keurslijf te stoppen die helemaal niet bij je past.

Wat bedoel ik hiermee? Iedereen weet inmiddels wel dat ie uniek is. En iedereen die ik ken heeft weleens een test gedaan om te kijken wat z’n kwaliteiten zijn. En dat is leuk, maar dat is echt niet voldoende.

Weten is niet genoeg, het gaat om het doen. De toepassing.

Een laag energie niveau is een teken dat je jouw eigen uniekheid niet goed in praktijk brengt (werk en privé !). Vanaf je 3e tot 18e levensjaar ontwikkelen zich patronen van denken, doen en/of voelen in jouw brein (je talenten)  en die zijn bewezen het beste recept om jouw energie niveau hoog te houden.

Als je heel bewust die talenten van je in de taak die je moet doen stopt, dan zal je merken dat je daar direct energie en plezier van krijgt.

Tegelijkertijd… als je onbewust TE VEEL van je talent in de taak stopt dan zal je merken dat het juist tegen je gaat werken. Dan krijg je gedoe en dat kost weer energie. Gedoe zoals:

  • Je bent zo dominant
  • Spreek je eens uit
  • Je pakt van alles op maar maakt niets af
  • Je bent veel te emotioneel
  • Stop eens met dat eeuwige ‘ja maar’

Het gaat er dus om dat je zowel je talenten bewust inzet als managet. Besluit in ieder geval dat je jouw uniekheid voor je laat werken, in plaats van dat je je laat ondersneeuwen in die nietszeggende competentie eisen van je rol of de verwachtingen van anderen. Ok?

 

Tip 2
Zet die continue gedachtenmolen stop. Punt.

hahaha, nee hoor, ik ga deze uitleggen. Alleen maar ‘Punt’ zeggen geeft je niet voldoende handvatten 🙂

Echt hoor, dat continue malen, herhalen, herleven, piekeren, zorgen maken. Het is de guillotine voor je energie.

Ik las van de week deze opmerking van Eckart Tolle. Zoals een hond op een bot knaagt, knaagt de mens op een probleem.

Wellicht omdat ik m’n eigen Bodhi regelmatig een bot geef, is dit beeld zo levendig voor me. Maarre ik hoop dat jij dit beeld nu ook voor je ziet. Zie je hoe je zelf aan het knagen bent?

We maken ons veel te druk over de dingen die zijn geweest en de dingen die nog moeten komen. En onze mind is zo ontzettend sterk, dat die zich maar blijft herhalen.

Zo sterk, dat we denken (weer denken :-)) dat we die maalstroom niet kunnen onderbreken.

Het verleden waar we niet happy over zijn en die we proberen te veranderen:

  • Waarom moest mij dat nou weer overkomen
  • Hoe kan het nu dat ik…
  • Bedenken wat je beter had kunnen zeggen, waardoor je gesprekken maar blijft herhalen in je hoofd

Maar het verleden is het verleden, die kunnen we niet meer veranderen. Dus accepteer je verleden, vergeef jezelf en anderen en kijk naar ‘ok, wat nu’.

Zoals Edith Eger zo mooi zegt:

Vraag je niet af ‘Why me’, vraag je af ‘What now’

En dan die toekomst, oh die toekomst:

  • Lijstjes in je hoofd maken wat je allemaal nog moet doen
  • Piekeren of je contract wel verlengd gaat worden
  • Wat gaat corona doen, kan ik straks nog wel de hypotheek betalen
  • Zorgen over je leidinggevende of die ene collega of je partner, straks gaat ie weer zeggen dat….
  • Jezelf op je kop geven dat je ligt te malen en wakker ligt…

We zijn zo druk bezig met wat er was en wat er nog moet komen, dat we vergeten om te leven in het allerbelangrijkste moment dat er is. NU.

Mentale afwezigheid kost zoveel negatieve energie (pijn, zorgen, piekeren) dat er geen positieve energie overblijft voor nu.

Zorg ervoor dat je jouw ‘verslaving aan denken’ stopt. Dat doe je door bewust te kiezen voor het nu. Doe ademhalingsoefeningen, kijk bewust naar je huisdieren, wees alert op wat je nu hebt te doen. Iedere keer als je zo’n ‘los van de gedachten stroom’ moment hebt, dan voel je hoe je daar energie van krijgt. Probeer het please.

Tip 3
Pak je eigen regie over je (werk)leven

Dit soort zaken kosten zoveel energie:

  • Veel te veel en veel te vaak wegcijferen voor een ander.
  • Te vaak je keuzes laten afhangen van de omstandigheden of anderen.
  • Niet kiezen omdat je van jezelf zegt dat je nu eenmaal besluiteloos bent.
  • Geen fouten durven maken omdat je bang bent voor afwijzing

Zie je dat je met dit soort zaken jezelf afhankelijk maakt? Los van dat je hiermee je eigen gedachtenmolen op gang krijgt en in stand houdt, is afhankelijkheid super onaantrekkelijk.

Voor anderen inderdaad. Ook al lijkt het op korte termijn juist makkelijk voor een ander, voor de lange termijn is het tegendeel waar.

Maar veel belangrijker nog. Het is super onaantrekkelijk voor jezelf.

Het neemt namelijk dat gevoel van blijheid en trots zijn op jezelf weg. En injecteert juist een ‘waar doe ik het allemaal voor’ of een ‘wie ben ik nu eigenlijk’ voor terug.

Nou en of dat energy-sucking is.

Uiteindelijk wil toch iedereen licht en blij in het leven staan?

De oplossing is om regie te pakken over je eigen stuk. Zien dat je het waard bent om gelukkig te zijn. Dat er maar 1 unieke jij is en dat die er ook maar 1 keer gaat zijn.

Voor jezelf kiezen, zodat je ook voor een ander kunt kiezen.
Voor jezelf staan, zodat je ook voor een ander kunt gaan staan.

Als je dit doet, dan zal je zien wat voor positief effect dit heeft op je energie en op de relaties om je heen.

 

Ik ben heel erg benieuwd.
Welke energie boost pak jij vanaf nu op?

Laat een bericht voor me achter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This