Artikelen

De mindset van succesvol leiderschap

door feb 14, 2019Blog0 Reacties

Toen ik op 28 jarige leeftijd voor het eerst in de functie van General Manager aan de slag ging, werd er nooit gesproken over mindset.

Als er al over instelling of mentaliteit (Nederlandse vertaling van mindset) gesproken of nagedacht werd, dan was de conclusie dat je als leidinggevende in ieder geval een positieve instelling moest hebben, in oplossingen moest denken en vooral heel hard moest werken.

Zoveel jaren later is mindset een vernederlandst woord geworden en niet meer weg te denken als het gaat om persoonlijke ontwikkeling.

Gelukkig vind het woord ook steeds vaker zijn weg in organisaties en ik vind dat een hele positieve ontwikkeling.

De invloed van het kiezen voor de juiste mindset is zo groot en kan echt het verschil maken tussen falen en succes.

Heel veel van de huidige mindset in organisaties hoort nog bij het ‘oude denken’, bij het industriële tijdperk. Waar mensen in hokjes in te delen waren en vooral op taken gestuurd werd.

We weten allemaal dat de wereld sterk veranderd is, dat wensen en eisen van medewerkers veranderd zijn, en dat de uitdagingen anders (en groter) zijn.

Dat vereist aanpassing van mindset en daar houden we nog te weinig rekening mee.

Ik deel graag een benodigde mindset aanpassing die in mijn ogen enorm belangrijk zijn voor jou als leider en/of ondernemer.

 

Mindset van schaarste naar overvloed

Schaarste in deze context is het gevoel dat je ergens niet genoeg van hebt. Bij gebrek aan tijd of geld zal dat schaarstegevoel bezit nemen van je denken en kom je automatisch in een tunnelvisie terecht.

Die tunnelvisie zorgt ervoor dat je je kunt concentreren en dat is dus positief. Het gezegde is niet voor niets ‘onder druk wordt alles vloeibaar’.

Tegelijkertijd zorgt diezelfde tunnelvisie ervoor dat je nog alleen maar bezig bent met het onderwerp waar je schaarste over ervaart. En dat is niet best.

Wetenschappelijk onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat onze hersenen automatisch in de schaarste stand terechtkomen bij gebrek aan tijd/geld en dat bij een chronisch ervaren van schaarste de bandbreedte in onze hersenen afneemt. Het is niet zo dat we qua IQ dommer worden, maar onze denkcapaciteit neemt serieus af.

Mijn uitleg over schaarste is heel summier, ik weet het.  Als je hier mee over wilt weten, lees dan het boek ‘Schaarste’ van Sendhil Mullainathan eens, een echte aanrader!

De prijs van schaarste denken.

In de gemiddelde organisatie wordt heel hard werken nog steeds op prijs gesteld. Zeker bij leiders. Op het moment dat je chronisch meer taken op je bord hebt dan je met je beschikbare tijd aankunt, weet dan dat die schaarste stand ook voor jou geldt.

En dat zorgt ervoor dat het contact met je medewerkers minder frequent wordt, dat je veel te taakgericht wordt of dat je de verkeerde beslissingen neemt.

Ook als het gaat om nieuwe klanten/markten, prijsverhogingen bij bestaande klanten etc ligt de schaarste stand altijd op de loer.

Die schaarste stand kan er dan voor zorgen dat tarieven niet verhoogd worden of dat er ‘moordende’ concurrentie met andere spelers op de markt ontstaat.

Die altijd maar te druk zijn stand levert dus schaarste op en is echt schadelijk voor jouzelf, de medewerkers en de organisatie.

Het is dan ook tijd dat we leren dat het er niet om gaat om nog harder te werken, maar om te leren om slimmer te werken.

Om ervoor te kiezen om in de overvloed stand te komen. Een situatie waarin je voldoende tijd hebt omdat je:

  • vooral gericht ben op die zaken die belangrijk zijn maar nog niet urgent;
  • goed kunt delegeren en
  • goed bewust bent hoe je die schaarste stand kunt managen.

 

En tot slot dan nog die schaarste stand ten opzichte van geld. Die maakt dat je de verkeerde keuzes maakt door angst. Angst voor te weinig winst, te weinig klanten, te zware concurrentie, noem maar op.

Een mindset van overvloed op gebied van geld is alleen maar te realiseren als je goed weet wat de waarde jouw bedrijf (en jijzelf) toevoegt en je de werkelijke overtuiging kunt voelen dat er voor iedereen in de markt plaats is.

Wees je er de komende week eens bewust van: waar zit bij jou de schaarste? En kies er dan vervolgens voor om je mindset aan te passen.

Kiezen is de eerste stap, daarna volgt actie. En ik ben benieuwd, welke actie neem jij om je overvloed mindset te realiseren?

 

Laat een bericht voor me achter

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This