Heb je weleens nagedacht over hoeveel gedoe wel niet kost? Los van de irritatie en frustratie hé, echt uitgedrukt in klinkende munt.
Gedoe met een medewerker levert altijd verlies aan tijd op, bij jezelf natuurlijk en vooral ook bij die betreffende medewerker en zijn/haar mede collega’s.
Tijd die wordt gespendeerd met nadenken over dat gedoe, erover praten bij de koffieautomaat, anderen die erover praten en nadenken. Zet dat eens om naar Euro’s en tel daar dan de kosten bij van mindere productiviteit, lagere service naar de klant, extra tijd om niet zo goed afgeleverd werk nogmaals te controleren.
Wat een bedrag, dat zo weg sijpelt uit je bedrijf.
Wat een impact hé, in negatieve zin. Daarom is het zo belangrijk om dat gedoe de baas te zijn.
In dit artikel geef ik je hiervoor 3 werkende tips. Oh, en mocht je nu denken… er is geen gedoe in mijn organisatie… dan ben je 1 van de weinige bedrijven, top gedaan. Lees dan vooral niet door.
En nog even voor de zekerheid, wat bedoel ik dan met ‘gedoe’. Dat is:
- onproductief/negatief gepraat, geroddel, achterklap,
- in de ‘nee-stand’, etc als gevolg van een onduidelijke richting,
- niet uitgesproken problemen,
- wangedrag waar bepaalde medewerkers mee wegkomen,
- verkeerde communicatie,
- gebrek aan voorbeeld gedrag,
- niet nagekomen afspraken en beloftes,
- noem maar op.
Het gedoe de baas worden, dat doe je door:
- Heel goed bewust te zijn van jouw impact.
Het effect van jouw handelen, zit vaak in kleine dingen. Zowel in positieve, als in negatieve zin. Wat helpt om je impact in positieve zin te maximaliseren is om niet alleen te kijken naar WAT je doet of zegt. Vooral kijken naar HOE je doet en zegt maakt het verschil.Een hele bruikbare tip hierbij.
VOORDAT je in actie komt/in gesprek gaat richting een medewerker, VISUALISEER eerst dat je in gesprek gaat met iemand die je heel dierbaar is (je beste vriend, je volwassen dochter of zoon, je partner, je lievelingsnicht of tante). Ik weet zeker dat de HOE in je werkelijke gesprek/actie tot een positieve impact zal leiden.
- Wees ultra-duidelijk.
Wel op een menselijke manier hé, zie tip 1. Kijk naar jouw waarden en normen, of die van je bedrijf en stem daar je duidelijkheid op af.Ja het is niet altijd leuk om beslissingen te nemen, zeker ook als je de uitkomst niet goed kunt voorspellen. En het is ook niet fijn om mensen te teleurstellen. Maar beter dat, dan zaken voor je uitschuiven. Op z’n beloop laten. Dat is werkelijk voor niemand goed.
- Weet wie je bent en wie je niet bent.Weet wat je talenten zijn en waar jouw kans op succes dus het grootst is. Weet ook waar je niet goed in bent, accepteer dat en schakel daar een ander voor in. Daarmee los je gedoe op.
Een voorbeeld. Gedoe wordt groter als er geen duidelijke visie/richting is, mensen weten simpelweg niet goed waar ze aan moeten bijdragen. Dan is de kans groot dat jouw talent niet op strategisch, toekomstgericht of communicatief vlak ligt. Dat is helemaal geen probleem. Je hoeft jezelf niet te pushen om dan toch met horten en stoten, ad-hoc omdat je het al 3 keer hebt uitgesteld, die visie te scheppen
Wees oké ermee dat je die talenten niet hebt. EN!!!!!!! zorg ervoor dat je iemand inschakelt die dergelijke talenten wel heeft. Wellicht heb je iemand in jouw team zitten, die (onbewust) zit te springen om op dat vlak bij te dragen. Omdat hij dat talent er WEL voor heeft.
Mooi is dat toch, dat zelfinzicht en groei in je eigen leiderschap enorm bijdraagt aan het oplossen van gedoe.
Daarmee kan je de verantwoordelijkheid bij jezelf houden en aan de slag gaan.
Wat een bevrijdende gedachte is dat!
Veel succes bij het in praktijk brengen van deze tips.
0 reacties